dimecres, 5 de novembre del 2008

El micròfon del Síndic (III)


En aquesta ocasió, el micròfon del Síndic ha sortit al carrer per copsar si la ciutadania sabia què és el "silenci administratiu". Tot i que amb alguns dubtes, la majoria ho identifiquen amb la "no resposta" per part de l'administració. Comparteixo amb vosaltres una selecció d'alguns ciutadans i ciutadanes preguntats i, a continuació, explico en profunditat el concepte del "silenci administratiu":





Procediments iniciats a instància de part:

És una figura que neix en pro dels drets dels ciutadans, per tal de protegir-los de les prerrogatives de l’Administració. Mai és un figura pensada per l’Administració i la seva protecció. El procediment administratiu existeix i està pensat pel ciutadà, el qual és la part dèbil de les relacions jurídiques administratives.

L'Administració està obligada a resoldre i notificar en el termini màxim establert per la normativa.

Quan això no passa, sorgeix la figura del silenci administratiu. Així, és aquella figura q neix quan la Administració no respon i notifica en el termini màxim establert per la normativa. Si aquesta no diu res s’entén que el termini és de tres mesos, però s’ha d’estar al cas del q estableixi cada norma en particular.

Un cop transcorregut el termini sense que l’Administració hagi dictat resolució expressa, es crea la ficció que hi ha un acte administratiu i que aquest és estimador de les pretensions dels ciutadans/es. Així, en termes generals, una vegada transcorregut el termini establert per resoldre, aquests poden entendre estimades les seves pretensions.

Tot i que en termes generals el silenci s’entén positiu, existeixen casos en el quals aquest és negatiu. Quan el silenci és negatiu, el transcurs del termini sense dictar resolució expressa implica que els ciutadans/es poden entendre desestimades les seves pretensions, i que poden impugnar aquest acte presumpte als tribunals sense que hagin d’esperar que l’Administració respongui.

Tot i la figura del silenci, la Administració haurà de resoldre encara que sigui tard. Aquesta resposta, que ve amb retràs, només podrà ser confirmatòria de l’estimació en els casos de silenci administratiu positiu. I en els casos de silenci negatiu, la resposta podrà ser estimadora o denegadora, per tant, l’AP no està vinculada al silenci negatiu. En els casos que la resposta retardada sigui altre cop denegadora, l’interessat podrà tornar a interposar els corresponents recursos.

Exemples de silenci positiu: les llicències. I de silenci negatiu: els recursos.


Procediments iniciats d’ofici per l’Administració:

La manca de resposta de l’Administració en els procediments iniciats d’ofici implicarà la caducitat de l’expedient, en aquells casos en què l’Administració exerciti potestats sancionadores o susceptibles de produir efectes desfavorables pels interessats.

En aquells procediments en que es poguessin derivar reconeixement i constitució de drets, el silenci implicarà que els interessats puguin entendre les seves pretensions desestimades.